Fortsättning

På söndagen hade vi tänkt att besöka Kiruna kyrka men det var ingen gudstjänst där så vi åkte på utflukt i stället. Vi åkte vägen mot Karesuando men i Övre Sopporo gjorde vi en avstickare till Lannavaara där det finns ett mineralmuseum och en bra restaurang. Restaurangen var stängd och det var också museet men föreståndaren såg oss och kom och öppnade för oss och så fick vi en mycket intressant privat visning under en halvtimme. Han erbjöd också att dom skulle laga mat åt oss men vi avböjde. Så frågadee vi var man kunde se renar. "Ut på stora vägen och kör som en idiot så står dom snart framför er" sa han, men han berättade också att om vi fortsatte samma lilla smala väg som vi just hade kommit dit på, ca 2 mil tills vägen slutade, där fanns en sameby som hette Viikusjärvi. Vi gjorde så. På vägen träffade vi på flera flockar med renar. Det fanns också björn i närheten men dom såg vi inte. Vid samebyn tog vägen slut och där fanns ett anslag att dom sålde ost, bröd och smör så vi knackade på ett av husen och en yrvaken liten gubbe kom ut. När han hörde att vi ville handla så ropade han på Emil och så kom en gubbe till. Dom var mycket trevliga och vi hade en riktigt trevlig pratstund tillsammans. Vi inhandlade en bit kaffeost. Vi hade ingen aning om vad det egentligen var men det var faktiskt inte så dumt.
Efter den lilla utflykten åkte vi hem och åt stekt röding med romsås samt glass med varma hjortron. Inte alls dumt.
På måndagen som var sista dagen besökte vi Kiruna kyrka. En mycket orginell och vacker byggnad. Altartavlan var målad av Prins Eugen. Innanför dörren till kyrkan var en dator monterad från vilken vi fick en väldigt intressant beskrivning av hela kyrkan och dess tillblivelse. Vi besökte också Jukkasjärvi kyrka. Lapplands äldsta träkyrka med fantastiska altarmålningar av Bror Hjort.
Sen var det nästan dags att lämna tillbaka bilen men vi hade lite bestyr innan vi lyckades inhandla en viss present men sen slappade vi behövligt någon timme innan tåget skulle gå.
Jag har förresten glömt att berätta att fredag, lördag och söndag var det marknad i Kiruna med knallar från olika delar av landet. Vi köpte hemkokta karameller från Hammarby. Dom var goda.
På vägen hem hade vi liggplatsbiljetter och vi hade de översta platserna men jag frågade konduktören om han hade någon bättre kupé åt oss och så fick vi en alldeles egen liggkupé. Härligt.
Ja nu är vi hemma igen, hundarna är tillbaka och jag har sjungit i Militärhemmet och sjunger i Sillhövda på söndag, så allt är i normala spår igen.

Samebyn i Viikusjärvi

Vägrenar.

Hemma igen

Nu är vi hemma igen eftervår Kirunaresa. Det har varit helt fantastiska dagar. Tågresan upp gick ganska bra. Mellan Alvesta och Stockholm var det X-2000 tåg och vi åkte baklänges vilket resulterade i att jag blev lite  illamående. Det var tydligen ganska många som blev det för en dam var på toa och kräktes flera gånger och två damer sa: "Aldrig mer sånt här tåg". Nåväl i Stockholm hade vi gott om tid så jag gick till apoteket och köpte åksjukepiller och så var det problemet ur världen. Från Stockholm till Boden hade vi en egen sovkupé. Det var härligt och vi sov jättegott. Sen från Boden till Kiruna var det vanligt tåg och det var intressant att se hur annorlunda naturen var där uppe. I Kiruna bodde vi på hotell Samegården som är ett litet hotell med 6 rum. I källarvåningen är det ett väldigt fint samemuséum, på första våningen är det konferanslokal och kontor och på andravåningen bodde gästerna. Det har tidigare varit den lokal som samerna samlades i vid sina besök i Kiruna. Visste ni förresten att Kiruna heter Giron på samiska och att det betyder Ripa?
Andra dagen hyrde vi en bil och for till Nikkaluokta fjällstation där vi fikade och beskådade Kebnekajse. En ren såg vi också som sprang över vägen. Sen for vi till Jukkasjärvi för att äta gott på Icehotell men där var allt stängt. Vi körde också till Esrange som vi såg utifrån men det var ingen visning. På kvällen åt vi middag på fina restaurangen. Reninnanlår med Västerbottenostpotatiskaka och ginspetsade lingon. Tyvärr var det väldigt bullrigt i lokalen för vi satt i ett rum där ca 30 högljudda karlar hade fest så vi hoppade över efterrätten och gick hemtidigt. Tredje dagen åkte vi till Narvik på Nordkalottvägen. Vilken underbar resa mellan lågfjäll och högfjäll med snö på och dessa fantastiska höstfärger. Man kan inte beskriva med ord hur vackert det var. Vi stannade och fikade i Abisko där vi kunde beskåda Lapporten. I Narvik tänkte vi äta en god fisklunch men norrmännen äter inte mitt på dagen så alla restauranger var stängda men ett snabbmatställe i en galleria hade mat och där åt vi rotmos med rimmat fläsk. Det var riktigt gott. Sen åkte vi samma vackra väg tillbaka och då stod solen lite lägre och gav vackra skuggeffekter mot fjällen .